söndag 22 april 2012

Gastrokirurgi

Nu har jag varit en vecka på gastrokirurgen. Det har varit en helt ok vecka där man fått se en hel del och dessutom klarat av att hämta på dagis. Gastrokirurgen är indelad i övre och nedre gastro och just nu är jag på nedre vilket handlar om allt från Treitz liganment och nedåt. Nu ska vi läsa på om kolon och rektalcancer och det passar ju bra för min placering. Av de sjukdomar jag stött på hittills på nedre gastro kan jag ganska säkert säga att mina barn inte har någon av dem vilket är skönt. Jag har utvecklat en hypokondri å mina barns vägnar sedan jag började den här utbildningen samtidigt som jag paradoxalt nog tydligen har förhärdat mig mot åkommor såsom förkylningar, vilka jag tycker är inget jämfört med hur sjuk man kan vara... Totalt sett kan man väl säga att gastrokirurgi faktiskt verkar vara intressant med en ganska stor spännvidd av patienter och åkommor. Men, nä, det blir nog ingen kirurg av mig. :)

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag började läsa din blogg så sent som igår och måste säga att jag blir så inspirerad av dig, att du gör det du verkligen tycks brinna för.
    Jag skulle gärna vilja fråga dig några frågor angående utbildningen osv, finns någon möjlighet att skriva via mejl?
    Jag fyller 27 år i år och blir våren 2013 färdig socionom. Socionom känns rätt för mig men har alltid haft en dröm om att bli läkare, det ligger och gnager där inne och jag funderar faktisk på att göra som du, att sadla om! Skulle verkligen uppskatta om jag får fråga dig lite frågor, om du har tid dvs att besvara dem?
    Ibland tänker jag att jag är alldeles för gammal, måste nämligen läsa till kemi A och B, Fysik A och B matte C och D. Men min plan är att jobba som socionom och försöka läsa upp dessa ämnen tills jag är 30 och då söka in till läkarlinjen, men har sådan tvivel, skulle behöva lite peppning:) Tack på förhand. Mvh/ Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna skriva till mig på mammalakarstudent@gmail.com. Jag kan svara dig sen via min vanliga mailadress men vill inte gärna skriva den här om du förstår.

      Radera
    2. Vad snällt! Har skickat mejl nu:)

      Radera