söndag 26 februari 2012

Barn under studietiden eller yrkeslivet?

Eftersom det kom en lång och intressant kommentar till senaste inlägget tänkte jag att jag skriver ner mina funderingar här på den brännande frågan om att få barn under studietiden eller om det är bättre att vänta till yrkeslivet.


Jag tycker själv att det är en svår fråga och har inga klara svar på hur jag själv ställer mig. Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen tycker jag. Så här resonerar jag i alla fall.

Fördelar med att få barn under studietiden:
* Inget ansvar som student, dvs ingen blir direkt lidande för att jag måste gå hem och hämta på dagis (som jag redan nämnt). De allra flesta handledare jag har haft på klinik hittills har varit väldigt förstående och låtit mig gå tidigare.
* Under preklin så är det rätt flexibla tider.
* Man kommer att ha de tuffaste småbarnsåren bakom sig när man kommer ut i arbetslivet.

Nackdelar med att få barn under studietiden:
* Strikta närvarokrav, svårt att VABa under klin med max 5 dagars tillåten frånvaro.
* Sämre ekonomi (om man inte har SGI vilande sen tidigare jobb)
* Överhängande tentor med inget rätt till barnomsorg för plugg inför omtenta.

Fördelar med att vänta:
* Bättre ekonomi.
* Rätt att gå ner till 75%
* Många andra kommer också få barn under AT och ST vilket väl bör minska risken att man känner sig som udda och besvärlig för att man har småbarn.

Nackdelar med att vänta (taget från råd givna av erfaren läkare):
* Svårt att påverka sitt schema. Läkaren tyckte att man skulle passa på att undervisa mycket under småbarnåren eftersom vi studenter har kontorstider...
* Krav på forskning på universitetssjukhus sätter extra press. Man ska akta sig för att forska ihjäl sitt äktenskap.
* Om man råkat gifta sig med en annan läkare kan det vara svårt att få ihop livspusslet under småbarnsåren. Med två tunga jourspeciliteter kanske man sällan träffas i vardagen. Enligt läkaren som gav de här råden är skilsmässa hos läkarpar vanligare än andra läkar-x konstellationer (där x är ett givet annat yrke).

Det var väl ungefär det jag kunde komma på. Fyll gärna på med för- och nackdelar. Jag tror det kan bli jobbigt (och väldigt roligt) när man än väljer att försöka sig på ytterligare ett barn. Det viktigaste bör väl ändå vara att man känner det där suget som gör att man bara inte kan avstå :)

19 kommentarer:

  1. Tack för ditt svar!

    Jag har pratat med några läkarstudenter (dock ej några yrkesverksamma läkare): alla de enades om att under preklin var bäst (det tåget redan gått för vår del).
    Alla avrådde starkt från att vara gravid eller ha en bebis hemma under kirurgiterminen.

    Flera nackdelar under studietiden: visar det sig vara en komplicerad graviditet blir man tvungen att ta uppehåll under graviditeten.
    Blir det en extra jobbig bebis- eller småbarnstid (barn med kolik, sömnproblem, ofta sjukt barn och dyl.) får man nog räkna med att behöva en extra termins uppehåll eller att man kommer att köra på tentor då och då och har någon rest att fixa nästan jämt.

    - (hårt men sant) Man blir bara äldre med åren.

    Sedan förstod jag inte vad du skriver om barnomsorgen (att man inte har rätt till barnomsorg för att plugga inför omtentor). Vilken förskola/kommun sådan koll på sina föräldrar? Jag hört att några enstaka kommuner kräver arbets-/studieschema från föräldrarna men på de allra flesta ställen skriver föräldrarna in tiderna som de själva vill och ingen har en susning om vad du gör under de tiderna och om du ens har något arbete eller någon skola att gå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade handläggaren på kommunen bara för att få klarhet i saken och hon sade att man i princip inte har rätt till barnomsorg på sommaren om man har en omtenta att plugga till. Det måste vara något slags glapp i regelverket. Jag tror inte de är ute efter en. Handläggaren sade att om man var i den situationen att man hade behov av barnomsorg för att plugga till omtenta så skulle man tala med henne. Det går att få barnomsorg om man har särskilda skäl (vad hon nu menade med det). På mitt dagis frågade de rätt ut om jag var ledig under sommaren. Personalen har rätt att fråga eftersom man bara har rätt till barnomsorg om man arbetar eller studerar. Jag sommarjobbade men började genast fundera på vad som hade hänt om jag hade haft en omtenta. Därför tog jag reda på vad som gällde.

      Radera
  2. Intressant. Jag själv nämligen jobbade inom barnomsorgen innan jag bestämde mig för att byta men visste inte om den där regeln med omtentor. Känns nästan lite förnedrande att behöva ringa någon och redogöra för sina "särskilda skäl" och behöva få ett positivt tecken från ovan (och detta kommer ju att gå genom en lång kedja handläggare på kommunen - förskolerektor - pedagoger på förskolan).

    Jag vet att många pedagoger är i väldigt stort kontrollbehov vad gäller lämnings-/hämtningstider, antal semesterveckor på sommaren osv. Saken är att det finns massa "kryphål" i dessa barnomsorgsregler som man sett folk använda sig av, som t.ex. söka en distanskurs för att kunna ha sitt äldsta barn på heltid på förskolan medan man är föräldraledig med yngsta (krävs endast antagningsbesked, inget studieintyg att man fått G), läsa en distans sommarkurs och ha barnen på förskolan alla sommarveckor.

    SvaraRadera
  3. Med "kryphål" menar jag förstås inte alla sommarstudier eller studier under föräldraledigheten. Alla familjer befinner sig i olika situationer och vissa är ju tvungna att plugga samtidigt för att skaffa slutbetyg eller yrke.

    SvaraRadera
  4. Men du, jag läste första sidan av din blogg nu, började du läkarprogrammet med en nyfödd? Hur fungerade det i så fall? *nyfiken*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick termin 1 och sedan tog jag uppehåll under en termin för att vara hemma med min yngsta dotter. Det gick relativt bra att ha bebis under preklin. Det var ju ofta inte så långa dagar så jag äkte hem och ammade under dagen i början. Vi satte henne på dagis när hon var 1 år och då var det för det mesta inga problem med att turas om att lämna och hämta. Jag håller helt med om att preklin är en bra tid för att ha bebis. Det hade varit betydligt tuffare nu. Det skulle säkert gå bra nu med men inte utan stödjande anhöriga.

      Radera
    2. Vad starkt av dig att börja en krävande utbildning med en bebis! Själv började jag när mitt barn var lite drygt 1 år. Vill tacka dig för dina svar.

      Radera
    3. Vilket intressant resonemang! och vilken bra blogg jag precis hittade :) jag går första terminen på läkarprogrammet och har i flera år gärna velat skaffa barn men väntat lite eftersom vi fortfarande är ganska unga 24 resp 25. Vi, jag och min sambo har varit ihop i 7 år och är "stabila". Ekonomiskt har vi sparat ganska mycket och tror absolut att vi klarar den biten under studierna. men så var det ju det här med när och att man ska orka och inte känna att man försummar varken barnet eller studierna? Min tanke var att det skulle passa under de senare åren eftersom man inte skulle behöva känna att man har så mycket av utbildningen kvar.. men det är altså inget du rekomenderar? eftersom jag tycker det känns svårt att vänta i över fem år kanske det är bättre att försöka nu med en gång? vilka år är det eg som räknas till preklin? och vilka terminer är tuffast? (nummer) kram Linda

      Radera
    4. Tack och välkommen till bloggen! Hur länge preklin varar verkar variera mellan studieorterna. Här gör vi 4 terminer teori (dvs preklin) innan vi börjar vår praktik. Under vårt preklin tyckte jag helt klart att anatomikursen under T3 och immunologi/patologi/infektions kursen under T4 var jobbigast. Det var väldigt mycket material att läsa in men å andra sidan kunde man lägga upp tiden lite mer som man ville under T4. Anatomikursen här är väldigt intensiv men som tur är kort. Min man var föräldraledig under den kursen vilket gjorde att jag kunde stanna länga på eftermiddagarna för att dunka in alla anatomiska detaljer och vara med på dissektioner. Under klin sägs det att nuvarande termin (T6) dvs kirurgterminen är en av de jobbigaste. Det känns onekligen lite tungt nu med långa dagar och jourpass. Nu i helgen kommer jag att vara söndagen på sjukhuset till exempel. Jag vet inte om det riktigt framkom i de tidigare inläggen men jag tror verkligen inte att det finns någon idealiskt tid för att bilda familj. Vi har ju gett oss in i en rätt tuff branch där vi ställer höga krav på oss själva båda under studierna och yrkeslivet. Det enda man kan gå på (tror jag) är någon slags känsla att det ändå är rätt för mig/oss just nu. Lycka till med planerandet i vilket fall! Skriv gärna och berätta vad ni kommit fram till :)

      Radera
    5. Tack för ditt svar! min plan är att vara hemma och föräldraledig två terminer för att inte behöva känna nån stress och verkligen ta vara på den första tiden. Hoppas att det ska funka sen när man kommer tillbaka :) Är kanske dumt att planera ihjäl sig också man får kanske som du också säger, ta det lite som det kommer. Man kan ju heller inte vara säker på att bebis kommer precis när man vill heller, för många dröjer det ju.. Fantastiskt kul att läsa en studentblogg som inte är så "typiskt" studentlivs-inriktad och om någon som fixar kombinationen mamma-läkarstudent, lycka till i fortsättningen //Linda

      Radera
    6. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Själv började jag första terminen då mitt första barn var 1, och sen föddes mitt andra efter den terminen. Och nu har jag fortfarande studieuppehåll. Är inne på tredje terminen uppehåll nu och är så taggad att börja till hösten! Men samtidigt kände vi att det är bättre att börja plugga igen när barnen är lite större. När jag börjar igen kommer dom vara 3 och 1,5.
      Hur gamla är dina barn nu (har fått för mig att du har två, men när jag läser nu verkar det som ett...)?
      Och hur är tiderna när man börjar praktiken sen? Är det mycket kvällar och helger?
      Tack igen för en superblogg!
      //Lisa

      Radera
    7. Tack båda två! Det är roligt at höra att ni uppskattar bloggen!

      Svar till Linda: Jag tycker det låter väldigt bra att ta två terminers upphåll. Om det är något jag ångrar är det att jag inte stannande längre hemma med mina två barn. Båda gångerna trodde jag att det var viktigt att snabbt komma tillbaka. Dumt var det och kan inte göras ogjort, men man blir ju visare av erfarenheten. J

      Svar till Lisa: Skulle jag skaffa fler barn skulle jag definitivt vara hemma flera terminer. Det gick att plugga med en liten bebis men nu med långa dagar borta skulle det inte fungerat för mig. Den här terminen är ska man vara ombytt och på avdelningen 7:45 eller 8:00 beroende på var man är. Man förväntas inte vara kvar längre än till 17 men det ingår ett antal obligatoriska kväll eller helgjourer. Kvällsjourerna är till klockan 23 och helgjourerna varierar lite (efter vad jag hört).

      Det är för övrigt viktigt att kolla upp vilka öppettider det dagis man väljer har. Vårt dagis öppnar klockan 7:30 och stänger klockan 17 vilket gör att jag inte skulle klarat det här om maken inte hade haft lite mer flexibla tider.

      Radera
  5. Uppsatsterminen är nog också en bra termin eftersom man kan nog vara rätt flexibel och jobba hemifrån en del om man tar passande ämne på sitt examensarbete (ifall det skulle bli aktuellt).

    SvaraRadera
  6. Tack för en väldigt intressant blogg! Jag gick bara en termin innan jag fick vår son. Jag har nu varit hemma med honom i 1,5 år, men planerar att börja igen i höst. Just nu har jag dock allvarliga funderingar på att hoppa av eftersom min man har ett krävande jobb och jag tycker det känns jobbigt att ha sonen på förskolan alltför långa dagar. Hur ska man veta om det är rätt studier, jag kanske kan trivas lika bra med något annat yrke som kräver mindre av mig under tiden??

    SvaraRadera
  7. Tack för att du skriver i min blogg! Jag har varit borta ett tag men är nu tillbaka. Grattis till sonen! Jag minns att det kändes rätt så ångestfyllt att vara borta från barnen i början efter föräldraledigheten. Det är ju en väldigt stor omställning att gå från närheten till sitt barn under föräldraledigheten till att vara borta stora delar av dagen. Låter tufft att din man har ett krävande jobb. Har ni några mor-eller farföräldrar i närheten som kan ställa upp om det skulle behövas? Jag kan ju inte ge några direkta råd men har några tankar ändå runt det hela. Ditt barn kommer att vara ca 2 år vid inskolning. Du har rätt mycket preklin att se fram mot så när väl klin börjar kanske sonen är runt 4. Min äldsta dotter tyckte inte om att jag hämtade för tidigt när hon var runt 4. Det var så roligt på dagis med alla kompisar. Alla barn är ju annorlunda men det kan ju bli så för dig också och då blir ju långa dagar på dagis inte något jättestort problem. Ett alternativ är ju att du prövar med att börja läkarstudierna igen i höst. Känns det verkligen inget bra då kanske det finns anledning att fundera på alternativ. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Har haft lite påskledigt med familjen och hunnit tänka ytterligare lite till... Tror att du har alldeles rätt i att det är klokt att känna sig för under en termin till innan jag byter utbildning. Jag har väldigt lätt för att stressa upp mig över saker som ligger i framtiden och som kanske inte ens kommer att bli ett problem! Tack återigen och lycka till med dina studier!

      Radera
  8. Vad kul att ha hittat sin blogg, och vilket intressant inlägg! Läser i Linköping och fick mitt första barn i juni. Är lite nervös för hur det ska funka att ha en liten hemma under sista tre terminerna, skönt att läsa om någon i samma sits.

    Vänliga hälsningar Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till bebisen! Och välkommen till bloggen! Blir mer bebissugen än jag borde när jag tänker på en liten tremånaders :).

      Radera