torsdag 2 februari 2012

Motivationssvacka

Just nu är jag inne i en motivationssvacka. Känner mig trött efter tentaperiod med inläsning på jullovet och sedan pang på med kirurgtermin med fulla dagar och strikta krav på närvaro. Undrar hur det kommer att bli på klinik där man förväntas vara på plats klockan 8 eller tidigare varje morgon. Jag kommer inte att kunna lämna alls på dagis som öppnar klockan 7:30. Jag undrar hur dom som jobbar på kirurgen gör med sina barn. Har man inte en partner med flexibla tider eller andra anhöriga som kan hjälpa till går det väl knappast att få ihop det utan att ta till "hushållsnära tjänster". Hur ska det sedan bli arbetslivet frågar jag mig. Går det att kombinera läkarjobbet med familjelivet? Många läkare har ju familj så uppenbarligen går det ju men till vilket pris i så fall? Det kommer nog att kännas bättre snart men just nu tvekar och undrar jag lite vad jag gett mig in på.

Tillägg ca 30 minuter senare. Nu oroar jag mig som vanligt för framtiden. Saker och ting är ju bra just nu vilket ju egentligen är huvudsaken. Det är så sant som det är sagt att man ska ta en dag i taget :).

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i dina tankar och funderingar.
    Men försöker tänka positivt(vilket är ofta inte så lätt :) "Det fixar sig! Alla behöver inte vara kirurger. Det finns så många intressanta och familjevänliga specialiteter. Familjen är prio 1".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för pepp! Det är precis vad jag behöver höra just nu. Dvs att det faktiskt finns familjevänliga specialiteter.

      Radera
  2. Barnen blir större :) Innan du vet ordet av det kommer du kunna springa iväg kl 7 på morgonen i trygg förvissning om att barnen klarar sig själva (ja efter en ångestfylld övergångsperiod vill säga...). Så vi som har våra barn nu har det bra, hur gör de som får barn efter studietiden?

    Äh är inte riktigt seriös, klart det ordnar sig på något sätt. Man hittar ju lösningar i stunden. Men visst förstår jag dina tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att tänka sig att barnen faktiskt blir större. Är nog lättare att få barn nu än sen egentligen. Känns lite dubbelt att veta att de kommer att bli mer och mer självständiga och då inte behöva lilla mamma på samma sätt :) Ett är i alla fall säkert och det är att vissa specialiteter inte verkar särskilt lätta att jobba i. Pratade just idag med en läkare som sade att hennes kursare som är inom anestesi och operation går jour jämt och kanske har en helg i månaden tillsammans hela familjen då partners också jobbar som läkare med sina jourer. Nä, för min del blir det något som går att kombinera med familjelivet vad nu det kan vara. Nåväl, en sak i taget, måste ta mig igenom utbildningen först... :)

      Radera
  3. Hej!
    Jag är journalist student och är i full färd med att skriva en artikel om hur det är att studera när man har familj. Jag skulle bli jätteglad om du ville ställa upp. Intervjun tar vi via mejl, du får självklart artikeln skickad till dig när den är färdig, kan också nämna att det inte kommer att publiceras någonstans. Hör av dg till min mejl vid intresse: idluns-1@student.ltu.se
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får gärna intervjua mig om du vill! Skicka ett mail till mammalakarstudent@gmail.com.

      Radera