tisdag 25 februari 2014

Välja specialitet enligt Myers-Briggs

Jag har en gång i samband med ett karriärutvecklingssamtal gjort ett personlighetstest av s.k. Myers-Briggs typ. Det hela går ut på självskattning av hur man är som person i olika situationer och sen får man veta om man är extrovert, introvert, osv. Min personlighet passade bäst in på "ENFP" som står för extraversion, intuition, känsla och perception. Detta i bjärt kontrast till introversion, sinnesförnimmelse, tanke och bedömning. Jag blev lite bestört när jag såg resultatet men psykologen som utförde testet försäkrade mig om att ingen kombination är bättre än någon annan... :)

Hela poängen är i alla fall att jag nu hittat en lista på vilka medicinska specialiteter som passar för ens Myers-Briggs personlighet. Jag ska enligt denna lista passa för psykiatri, dermatologi, öron-näsa-hals, och pediatrik. Det lite roliga är att jag tyckt bra om alla de där specialiteterna. Kanske inte så dumt i alla fall med det där testet.

Länk till fil om specialiteter enligt Myers-Briggs:
http://www.macter.com/celp/careermed/pdf/PERSONALITY%20TYPE%20AND%20MEDICAL%20SPECIALTY.pdf





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar