torsdag 1 maj 2014

Vårdcentralsplacering avklarad

En majoritet av läkarstudenterna blir allmänläkare då det är den specialitet det i särklass behövs flest av. Ändå så är kursen i allmänmedicin ynka 5 veckor om man inte räknar den strimma klinik vi hade under preklin. Det är löjligt lite med tanke på det dessutom är rätt många som kommer att vikariera direkt efter utbildningen på vårdcentraler. Nu har jag varit ute ett par veckor på vårdcentral och tycker i nuläget att allmänmedicin är både roligt och svårt.

Roligt för att:

  • Man får använda hela sin utbildning och känna sig som en riktig "doktor" i traditionell bemärkelse. 
  • Man får träffa patienter i alla åldrar och skeden i livet. 
  • Det finns alltid möjlighet att ta tillbaka patienterna för att se hur det gått. 
Svårt för att:
  • Pressat arbetsschema på vårdcentral. Ibland bara 15 minuter per patient och då ska man hinna läsa på, träffa patienten och diktera. Även 30 minuter tycker jag är helt orimligt för gamla och multisjuka patienter. 
  • Patienterna kommer helt oselekterat och det är inte helt ovanligt att de söker för något helt annat än det som står i tidboken. Att vända på en femöring är inte helt lätt och jag beundrar verkligen de duktiga allmänmedicinare som kan det. 
  • Patienterna söker ofta för massa olika saker på en och samma gång. Inte så konstigt egentligen då det heter "allmänmedicin" men det gör det inte lättare att hålla tiden. 
  • Mycket läggs på primärvården. Vanligt är att sjukhusläkaren har sagt att "det där får du ta med din husläkare". 
Sammanfattningsvis kan jag säga att är man en duktig allmänläkare kan man verkligen mycket och jag hyser stor beundran för de läkare som behärskar den bredd av åkommor som patienterna söker för. Jag kan verkligen förstå varför allmänmedicin kommer som sista block under AT. Då man sitter väldigt mycket ensam med patienterna behöver man kunna vara rätt självgående. Jag kommer ju tillbaka till allmänmedicin (om jag får AT något gång) så får se hur det känns då.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker vårdcentralsarbetet verkar spännande, i höst ska jag ha min AT-placering. Det som gör att jag inte vill bli allmänläkare är just de jobbiga arbetsförhållanden som råder. Jag tycker de som styr verksamheten har ett feltänk. Om man gör arbetet attraktivt kommer läkarna istället för att pressa ut allt som går ur de läkare som härdar ut.

    SvaraRadera
  2. Instämmer i allt! Det som avskräcker mig från att vilja bli allmänmedicinare är allt pappersarbete, högar med papper.

    SvaraRadera
  3. Det är tråkigt att det ska vara så. En grundprincip i hälsoekonomi är att resurserna alltid är knappa så läkaryrket kan nog aldrig bli helt fritt från stress vilket väl inte är att eftersträva. Hög arbetsbörda och bristande kontroll är två faktorer som starkt bidrar till negativ stress. Jag tyckte mig se båda på den vårdcentral jag var på. Om patienten fick vänta mer än 20 minuter hade denne rätt att kräva pengarna tillbaka. Vi läkare måste ta tillbaka kontrollen över våra tidböcker. Som det nu ser ut blir man ju verkligen en slav under den. Vet inte hur det ska gå till men kan se att systemet inte fungerar särskilt bra på en allmänläkarmottagning där något oväntat i princip alltid händer vilket gör att man halkar efter.

    SvaraRadera