tisdag 3 maj 2011

Föräldrauppror

Nu har jag varit med om mitt första föräldrauppror. Äldsta dottern ska börja 6-års i höst och går tillsammans med 7 andra barn i sin dagisgrupp. I förra veckan kom skolan ut med en ny policy att splittra alla dagisgrupper. Många med mig blev väldigt förvånade och kunde inte förstå varför skolan nu väljer att splittra välfungerande grupper. Jag kan förstå varför man väljer att splittra en grupp där det är mycket problem med konflikter mellan barnen. Äldsta dottern har haft turen att gå i en grupp som fungerar ovanligt bra enligt personalen så jag och andra föräldrar började protestera. Hela slutet av förra veckan ägnades åt intensiv mailtrafik och skrivelser till rektor och annan ansvarig personal. Igår backade de och nu får barnen börja tillsammans i höst. Det har varit intressant att följa processen och jag känner en oförtjänt (och kanske fånig) stolthet över att vi kunde visa våra barn att det går att påverka något som upplevs som fel och orättvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar