tisdag 17 maj 2011

Hälsosamt leverne

Jag läser nu en kurs i livsstil och hälsa. Kursen är mer av det holistiskt svepande slaget där vi ska förstå att en individ omges av många olika faktorer på många nivåer (individ-samhälle) som alla påverkar tex matvanor och fysiskt aktivitet. Igår satt jag och läste om riskerna med övervikt och fetma samtidigt som jag åt en stor bulle :) så jag inser att jag själv ofta inte lever sunt trots att jag nog är informerad så det räcker. Idag läste jag vidare i boken och där stod det att enbart information om fördelar med sunda vanor inte ensamt räcker för att ge långsiktiga effekter. Folk vet vad de borde göra men av olika anledningar realiseras inte de goda råden. Det låter ju lite tröstlöst eftersom just information väl är det vi ofta ägnar oss åt i vården. Får se vad nästa kapitel säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar