måndag 28 november 2011

Pyntstress

Jag kände pyntstress inför julen för första gången i mitt liv den här helgen. Det är ju massor som ska fixas för att julstämning ska uppstå. Äldsta dottern ville baka lussebullar och pepparkakor. Hon gillar dessutom att dekorera så hon hade bespetsat sig på att julpynta. Det hela blev lite för mycket för mig även om jag egentligen gillar allt som är ätbart. Bakandet på lördagen slutade med att yngsta dottern bröt ihop för att hon inte kunde baka lika fint som storasyster vilket slutade med mycket gråt och tandagnisslan. Inte precis den tindrande julstämning som jag hade föreställt mig. Söndagen ägnades åt julpyntning vilket kulminerade i att glitter, kulor, bonader, dukar etc spreds ut i högar på golvet eftersom allt ju skulle undersökas noggrant. Jag slet mitt hår och tyckte synd om mig själv. 

Nu har jag lugnat ner mig lite efter en heldag på sjukhuset om akut handläggning av patienter... :) Jag har avslutat placeringarna på lunga och geriatrik och har precis börjat blocket i akutsjukvård. Geriatrik var mycket roligare än jag kunde tänka mig. Jag tycker om att höra livshistorier och på geriatriken fanns det ju gott om sådana eftersom patienterna levt rätt länge. Dessutom var det ju rätt tacksamt att vara på rehab där de flesta går hem lite piggare än när de kom dit. Under de två veckor jag var där serverades tårta flera gånger från tacksamma patienter. Lunga däremot tyckte jag var rätt tungt med KOL och lungcancer.  Åndå tycker jag att två veckor är lite för kort tid för sjukdomar som är så pass vanliga. Undrar lite över hur det kommer att kännas under kommande terminer. Just nu tycker jag att man precis får ett hum om hur handläggningen av patienterna ska ske innan det är dags att byta avdelning. Lite grand som att vara PRAO elev men skillnaden är att det ska vara så här i ytterligare 2.5 år för min del... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar