torsdag 22 december 2011

Klinik - sista dagen

Ja så var den kliniska placeringen slut för den här terminen. Det har varit väldigt roligt, spännande och ibland känsomässigt utpumpande att träffa patienter. Jag var rätt nervös inför klinikplaceringarna eftersom jag aldrig tidigare hade jobbat i vården. Tänk om jag inte skulle ha trivts alls. Då hade jag kanske fått omvärdera det här valet att skola om mig och 2 år av preklinstudier skulle känts ganska bortkastade. Som tur var blev det inte så. Till viss del inser jag dock vad jag avstår från. Det tidigare yrkeslivet innebar fria arbetstider vilket inte precis kännetecknar läkaryrket. Jag hade dessutom gott om tid att fundera och fel beslut innebar inte några direkta efterverkningar för någon patient. Nu har jag gått både kvällar och nätter vilket nästan förutsätter en partner med flexibla tider (vilket jag ju som tur har). Å andra sidan känner jag ett verkligt engagemang för det jag gör på dagarna vilket inte så ofta infann sig tidigare. De beräkningar jag gjorde var och är viktiga ur ett större perspektiv men jag triggas verkligen mycket mer av patientmötet. Man får väl se hur det blir senare. Kanske det här är nyhetens behag, men jag tror och hoppas att det inte är så.

1 kommentar:

  1. Som vanligt så känner jag så väl igen mig i dina tankar :)

    Ha en riktigt skön jul nu!

    SvaraRadera