fredag 12 oktober 2012

Om sömn

Nu läser vi endokrinologi med massor av nya sjukdomar att hålla reda på. Intressant men har tyvärr suttit och storsovit på en del föreläsningar då yngsta dottern har sovit dåligt i flera veckor. Hon är inne i någon slags tillväxtfas och äter massor vilket gör att hon vaknar mitt i natten runt halv tre och vill ha frukost. Det tar verkligen på krafterna att inte sova riktigt bra. Hmm, undrar just om de där jourtunga specialiteterna är något för mig. Flera äldre läkare som jag talat med säger att det blir jobbigare att gå jour ju äldre man blir. Jag fick rådet att noga kolla upp hur mycket jour man förväntas gå och hur långt upp i åldrarna man gör det. På det sjukhus jag är på så går tex anestesiläkarna nattjour ända fram till 55 års ålder. Låter i mitt tycke rätt tungt. Hud däremot, där jag precis varit, har inga kvälls- eller nattjourer. Trevligt verkar det dessutom vara på avdelningen. Ja, det är många saker som spelar in vid val av specialitet. För min del väger både jourbörda och god stämning väldigt tungt så vi får se vad det blir till slut.

2 kommentarer:

  1. Jag har också funderat mycket på det där med jour. Jag tycker det sliter. Har kommit fram till att förutom hud som du skriver kan man välja geriatrik eller allmänmedicin.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli intressant att se vad det blir till slut. Jag tyckte bra om både hud och geriatrik men verkar vara rätt mycket slumpen som styr till sist.

    SvaraRadera