tisdag 27 september 2011

Halsfluss

Äldsta dottern har halsfluss. Ringde till sjukvårdsupplysningen som tyckte vi skulle kontakta vårcentralen. Ringde vår vårdcentral precis klockan 8 när växeln öppnade. De ringde tillbaka en halvtimme senare och då hade de slut på akuttider. Sjuksköterskan tyckte vi skulle avvakta och ringa igen imorgon för att försöka få en akuttid. Det tycker jag är oacceptabelt. Om nu dessa akuttider tar slut redan på morgonen så finns det väl ingen garanti för att hon skulle få komma imorgon. Visst, halsfluss är ingen stor sak men behandlingsbar om det är GAS så jag ville inte gärna vänta. Efter en del funderande och ringande så fick vi tid på en slags husläkarakut där man får komma utan att vara inskriven. Det var GAS och dottern fick Kåvepenin vilket hon tycker smakar väldigt illa :) Hela processen har fått mig att funderar lite på tillgängligheten av vård. Om nu jag tycker det är krångligt och svårt att veta hur jag ska bete mig. Hur ska det då vara för en invandrare till exempel att kryssa sig fram i virrvarret av olika alternativ och (o)möjligheter. Är lite trött efter en tuff natt och dag. Känns nog bättre imorgon. Nu tillbaka till hemostasen.

5 kommentarer:

  1. Ja det där är lite skrämmande att man måste vara sjukvårdskunnig för att få den vård man har rätt till. Inte konstigt att folk åker till akuten för minsta lilla skråma, där får de ju träffa en doktor... så småningom...

    SvaraRadera
  2. Hoppas dottern kryar på sig :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Hon är redan bättre och spenderar precis nu överskottsenergin med att retas med sin syster :)

    Tillgängligheten av vård tycker jag skulle kunna vara bättre. Vi bor nära flera vårdcentraler men har bara tillgång till en enda eftersom vi inte får söka på någon annan än den vi är skriven på. Lite tokigt blir det ju med den där vårdpengen som är knuten till ett enda ställe.

    SvaraRadera
  4. Blä för halsfluss, härligt hon mår bättre. Och visst är det tragiskt att ju högre man skriker desto bättre vård får man.

    SvaraRadera
  5. Tack för hälsningen! Jo jag håller med om att det är sorgligt att den sjuke ibland måste ha starka och friska anhöriga för att få bra vård.

    SvaraRadera