tisdag 19 april 2011

Godkänd på praktiskt prov!

Jo jag blev godkänd :). Det skulle ha känts jobbigt att inte klarat det eftersom det här med anamnes och status är centrala bitar i yrket. Däremot var det inte ett "tungt" prov på samma sätt som den tenta som kommer äga rum på fredag nästa vecka. Usch och fy. En mastig kurs på 15 veckor med immunologi, mikrober och patologi. Dock är det sista stora kursen nu under preklin som tyvärr är en av de tentor som flest kör på.

En sak som jag skulle generellt vilja ändra på i utbildningen är ovanan att lägga stora tentor precis efter jul och påsk. Jag som har barn skulle väldigt gärna vilja göra roliga saker med dem istället för att stressa med tentainläsningen. Varför kan man inte lägga tentorna precis före julen och påsken istället? Det borde väl vara bra för alla (även för mina unga kursare) att få lite helledigt istället för att som nu låta kurserna gå i varandra med i bästa fall en helgs mellanrum. Nä det hela är för mig inte alls begripligt.

Barnen verkar i alla fall äntligen vara friska och kan med lite tur gå till dagis imorgon. De kommer att vara där även på skärtorsdagen vilket känns lite sådär eftersom många andra föräldrar låter sina barn vara hemma. Jag måste ju plugga.... Äldsta dottern är dock väldigt nöjd med att gå eftersom barnen som är där då får komma till dagis utklädda till påskkärringar :)

3 kommentarer:

  1. Grattis till det klarade provet! Skönt att kunna arkivera och lägga det ena efter det andra bakom sig.

    Vad gäller dagis på skärtorsdag så brukar barnen ha det som bäst de dagar när många är borta för då har dagispersonalen mer tid för varje barn, så det kommer gå jättebra! Lycka till med pluggandet.

    SvaraRadera
  2. Tack för grattis! Det gick bra trots att jag rörde ihop det lite med vilka frågor som är lämpliga för de åkommor som det "söktes" för. Jag glömde fråga hjärtpatienten om alkoholvanor och fick feedback på det. Nästa patient sökte för ont i halsen och då hade jag i huvudet att jag måste fråga om alkohol vilket jag gjorde. Inte helt nödvändigt enligt examinatorn :). Ja man lär så länge man lever.

    SvaraRadera
  3. Och jo barnen hade haft det väldigt bra på dagis på skärtorsdagen. Tack för uppmuntrande ord vad gäller det! Det hela handlade nog mer om mitt dåliga samvete.

    SvaraRadera