torsdag 23 juni 2011

Böcker om läkaryrket

Nu under sommaren har jag haft lite mer tid än under preklin så jag har läst ett par böcker om läkaryrket som sådant. Dvs inte direkt de medicinska kunskaperna utan allt det andra runt omkring. Tex frågeställningar som om det är lämpligt att vårda vänner och anhöriga eller hur man ska agera gentemot media. Jag kan verkligen varmt rekommendera boken "Läkare i praktiken" av Edhag & Rosenqvist. Där  skriver författarna att grundregeln är att man ska undvika att sköta anhöriga. Det tycker jag låter väldigt klokt. Det kan ju faktiskt bli helt fel. Nisse Simonsson som är pensionerad kirurg beskriver hur det gick när han ordinerade olämpligt läkemedel till sin far i sin bok "Livet är inte så tokigt om man beaktar alternativet". Han menar att man ska undvika att behandla släkten, för gör man rätt är ingen tacksam och gör man fel är det ingen som glömmer det. Det finns så många aspekter på läkaryrket. Känns både spännande och skrämmande att tänka på det :).

3 kommentarer:

  1. Det kanske vore läge att passa på att läsa lite sådant när man har lite mer tid. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni gillar böckerna! Välkommen till min blogg Frida!

    SvaraRadera