onsdag 29 juni 2011

Om jobb och dagis

Jag är lite arg på vårt dagis. Jag hade ju turen att få sommarjobb den här sommaren. Det positiva med det är extra pengar i kassan och den goda känslan av att kunna bidra med lite egen inkomst. Det negativa är ju att barnen får gå lite längre på dagis när andra barn får ledigt och sommarlov. De verkar båda trivas och tycka det är helt ok så det där andra sitter också mest i mitt huvud.

Nu har vi visserligen haft turen att få ett dagis med engagerad personal men med den i mitt tycke besvärliga instälningen att barn mår bäst av att vara så lite på dagis som möjligt. Det händer att när jag säger att jag ska hämta tidigt, dvs runt klockan tre, att jag får kommentaren att "jamen då blir det ju lite lagom". Jaha, betyder det att det inte är lagom att hämta senare då? Tycker att det här är ett paradexempel på den där dubbla bestraffningen som det ibland talas om. Man gör "fel" åt båda hållen, satsar man på jobbet är man en "dålig" mamma och satsar men på att vara hemma mycket kan man i många fall inte göra ett bra jobb med de konsekvenser det medför.

I måndags kände jag mig verkligen kränkt. Då frågade en i personalen helt öppet inför de andra fröknarna om jag jobbade eller inte. Vad trodde de egentligen? Att jag lämnat barnen och suttit hemma och latat mig eller vad? Känns inte helt bra faktiskt. Var bara tvungen att skriva av mig det här. Grr... Men nu är det snart sommarupphåll. Ska bli rätt skönt faktiskt även om jag ska jobba halvtid ett par veckor framöver för att få ihop jobbdagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar