måndag 6 juni 2011

Kommunikation

Jag och barnen har varit hemma hos mina föräldrar under ett par dagar. De bor på landet ca 12 mil bort och nu fanns det två stycken nyfödda kalvar i den intilliggande hagen. Ungarna var förtjusta och det var rena rama Sörgårdsidyllen. Det finns på något sätt så mycket mer tid där ute på landet. Mina föräldrar är pensionärer och lever i ett helt annat och lugnare tempo än jag. Annars är många bönder stressade så det räcker så just livet på landet kan ju vara allt annat än avkopplande.

På vägen hem så blev yngsta dottern väldigt irriterad när vi bara hade ett par mil kvar av resan. Jag valde att ignorera det hela utan pressade på. När vi kom hem visade det sig att blöjan var jättefull och hade runnit över. Bara att sanera barn och bilstol. Det är verkligen rätt åt mig. Hon berättade ju faktiskt att något inte var helt bra på sitt sätt men kan ju inte kommunicera än via mer än enstaka ord (ibland tvåordsmeningar tex "mera X" där X ofta är något ät- eller drickbart). Det finns alltid en anledning till dåligt humör. Viktigt att komma ihåg, både hemma och i det kommande yrkeslivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar