lördag 17 augusti 2013

Läkarbarn och lov?

Jag har precis tittat på läsårstiderna för kommande läsår. Då menar jag inte mitt utan barnens. Precis som tidigare år är det ju en hel del lov. Höstlov, jullov, sportlov, påsklov, alla lediga dagar i maj och juni, samt sommarlov. Totalt sett är det fråga om ca 15 veckors ledighet. Fritids är stängt under fem veckor på sommaren.

Vårt dagis är stängt under två veckor på julen, på alla storhelger och under fyra veckor på sommaren. Det är rätt lång tid. Man kan få sommardagis men jag har inte hört om ett enda barn som varit på det. Dagis presenterar heller aldrig det som ett alternativ så jag vet inte ens hur man gör för att söka det. Kanske är det för att jag råkar bo i ett område där många har flextider och kan vara lediga på sommaren? 

Det går, om man får bestämma semestern själv, att få den att precis räcka till dagisets sommar och julledighet. Dock förstår jag att det kan man knappast räkna med att få göra som läkare. Särskilt inte i början av sin karriär. Det kommer säkert att ordna sig för oss med makens flexibla tider men jag finner hela systemet rätt provocerande. Dagis och fritids räknar med att man för det första ska vara två föräldrar och för det andra att man ska ha något tjänstemannayrke där man själv får bestämma sin semester. En ensamstående som jobbar inom vården får det rätt besvärligt. 

Jag undrar lite över hur läkarfamiljer löser det med loven. Har förstått det som att det ändå är rätt många som är hemma en del i alla fall. Minns att det var väldigt tomt uppe på röntgen under sportlovsveckan. Hörde från någon att det är till sånt man ska spara föräldradagar för då kan de inte neka. Det kanske är en strategi men det låter inte så trevligt. Barnen har det bra på fritids och dagis men lite ledigt vill man ju vara ibland... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar